Cookies v EU od května? Jedině s výslovným souhlasem návštěvníka

EU - vlajkaSnaha ochránit internetové uživatele udeří plnou silou na provozovatele jakéhokoliv webu v EU. Od 25.května bude muset od každého návštěvníka získat souhlas, že smí použít cookies.

Jak se v praxi projeví nové nařízení EU v rámci e-Privacy direktívy? Těžko předvídat, samotné EU ještě stále nemá jasno a podle vyjádření zodpovědných osob ani do 25.května nestihne zpracovat potřebné materiály, které by v tom jasno udělaly. A nebude tedy „prozatím“ ani vyžadovat a kontrolovat nové nařízení Evropské Unie.

Nařízení, které požaduje, aby jakékoliv použití cookies pro sledování uživatele bylo prováděno pouze poté, co s touto aktivitou uživatel vyjádří výslovný souhlas. Jedinou výjimku při používaní cookies mají e-shopy, ale pouze pokud je cookie použita pro funkčnost nákupního košíku.

Member States shall ensure that the storing of information, or the gaining of access to information already stored, in the terminal equipment of a subscriber or user is only allowed on condition that the subscriber or user concerned has given his or her consent, having been provided with clear and comprehensive information, in accordance with Directive 95/46/EC, inter alia about the purposes of the processing.  This shall not prevent any technical storage or access for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network, or as strictly necessary in order for the provider of an information society service explicitly requested by the subscriber or user to provide the service.”

V praxi to může znamenat, že každý uživatel bude na každém jednotlivém webu spadajícím pod jurisdikci EU muset před vstupem přijmou (či odmítnou) použití cookies. Bez nich je řada webů nepoužitelná. A na řadě z nich cookies zajišťují podstatnou funkčnost. Bez nich bychom se například znovu a znovu přihlašovali na každý web, kde máme vytvořený účet či nastavit to, jak web funguje.

EU nařízení se nebude možné vyhnout, tedy za předpokladu, že nepřemístíte své weby mimo jurisdikci EU. Jakýkoliv provozovatel webu v EU tak bude ve vcelku jasně viditelné konkurenční nevýhodě – návštěvníky webu bude muset nutit k souhlasu či odmítnutí, předkládat mu vyskakovací okna či dotazníky. A bez  jasné odpovědi, nebude moci nikoho vpustit na web. Nebo, přestat zcela používat cookies.

Přestat používat cookies?

Cookies jsou dnes všude. Využívají je reklamní systémy, které představují zpravidla ten nejzásadnější obchodní model. Používají je systémy pro měření návštěvnost, takže na webech napříč celým ČR najdete NetMonitor, Toplist, Google Analytics či některý další měřicí systém – všechny tyto systém používají cookies a nemohou bez nich existovat. A bez souhlasu uživatele nebude možné pokračovat v jejich užívání.

Součástí požadavků EU je i požadavek na detailní informování uživatele o tom, k čemu jsou cookies používány a jak jsou zpracovávány. Inzertní systémy se navíc setkají s požadavkem informovat uživatele o tom, proč „zrovna tento inzerát“ viděl. A pro inzerci je tu i další podstatná změna – od 25.května nebude možné v EU nabízet inzercí cílenou na děti.

In the light of the above and also taking into account the vulnerability of children, the Article 29 Working Party is of the view that ad network providers should not offer interest categories intended to serve behavioural advertising or influence children.

Dobré úmysly, klasicky problematický výsledek

Původním záměr EU byl takřka klasický – „ochránit“ uživatele před tím, aby byl na internetu sledován. Bez ohledu na to, že dnešní prohlížeče jsou (už řadu let) vybaveny možnosti blokovat cookies. A existují i prohlížeče (či nadstavby), které se na něco takového specializují a umožňují chránit před sledovacími cookies podstatně lépe. Uživatel je z pohledu ochranářské EU samozřejmě „nesvéprávný“ a je potřeba ho chránit.

Výsledkem je problém. Platné právo EU od 25. května přispěje k nepoužitelnému Internetu a snížení konkurenceschopnosti provozovatelů webů z EU. Ti se budou muset nějak poprat s tím aby zákonu vyhověli (ačkoliv ani EU zatím neví jak) a bude je to stát nemalé finance. EU bude muset zajistit mechanismy, které budou řešit stížnosti občanů EU i udání jedné firmy na konkurenční. A uvést do chodu právní mechanismy, které umožní ty co zákony dodržovat nebudou také odpovídajícím způsobem stíhat.

Tags: , , , , , ,

O Daniel Dočekal

Daniel (Bradbury) Dočekal je internetový publicista. Většinu současných aktivit věnuje sociálním sítím, webdesignu, tvorbě obsahu, novým médiím, reklamě a internetovému marketingu.