Profimedia – Rekordních půl milionu za fotografie NASA, ke kterým Profimedia (opět) neměla práva

Rekordní požadavek od Profimedia na 504 000,- Kč v rámci dalšího “omylu” foto banky Profimedia. Opět jde o fotografie NASA,  které jsou poskytnuty k volnému užití.

Když Profimedia chtěla 8 400,-Kč za fotografii volně dostupnou od NASA, bylo to svým způsobem malicherné. Martin Kostera (www.kosmo.cz) dostal “výzvu k dohodě” požadující zaplacení 504 tisíc korun za použití fotografií, kde je “Profimedia držitelem majetkových práv či sublicenčních oprávnění”. Výzva tradičně pochází od společnosti Logicall. A předmětné fotografie jsou volně dostupné fotografie od NASA. Tedy fotografie, ke kterým Profimedia žádná majetková práva ani sublicenční oprávnění nemá.

Opakované selhání foto banky Profimedia má podstatně širší záběr, než ty předchozí. Volně dostupné fotografie od NASA jsou po Internetu používány velmi intenzivně. Josef Říha, obchodní ředitel Editorial, k tomu říká, že “řešíme to již 14 dnů velmi intenzivním jednáním s dodavateli. Pochopte prosím, že všechny snímky se synchronizují a vymazáním z naší foto banky se tam znovu nasypou. Věnuji se nyní této záležitosti přednostně.”  a opět tedy “vinu za omyl” svádí na vnější dodavatele – ti do foto banky nahrávají fotografie, ke kterým nemají autorská práva.

V tomto případě fotografie od americké NASA. V jiném případě (Profimedia chtěla 8 400,- Kč za fotografii, ke které neměla práva) dokonce screenshot webové stránky obsahující vizualizaci, která byla uvolněna pro volné využití jak autorem, tak poskytnuta Facebookem novinářům.

Profimedia používá automatizovaný systém dohledávání fotografií na Internetu. A poté stejně tak značně automatizovaný systém rozesílání výzev. Problém nastává v okamžiku, kdy Profimedia nemá autorská práva k snímkům, které se nacházejí v jejich foto bance. Jak ukazují příklady z posledních dvou měsíců, není to výjimečná situace. Otázkou tak zůstává, jestli by Profimedia neměla zavést “kontrolu kvality” (paradoxně pod výzvou je podepsána právě “manažerka kvality” ze společnosti Logicall”), která by zajistila, že Profimedia má skutečně práva k fotografiím, které se rozhodla vymáhat.

Tags: , , , , , , ,

O Daniel Dočekal

Daniel (Bradbury) Dočekal je internetový publicista. Většinu současných aktivit věnuje sociálním sítím, webdesignu, tvorbě obsahu, novým médiím, reklamě a internetovému marketingu.