Facebook se (opět) mění. Bude ještě více určovat co uvidíte

Facebook tento týden nasazuje novou podobu toho, jakým způsobem se k vám dostávají informace od vašich přátel, ale také od Stránek, Skupin i Aplikací. Nová podoba „news feedu“ je podle všeho prozatím nasazována nejenom postupně, ale nejspíš neexistuje prozatím v české verzi Facebooku (soudě podle nedostupnosti nápověd a dalších prvků nového vzhledu na konkrétních adresách v české verzi).

Zásadní novinkou je to, že Facebook chce ještě více a zásadně rozhodovat o tom, co pro vás považuje za důležité – původní kompletní pohled na všechny statusy od vašich „zdrojů informaci“ (přátelé, Stránky, Skupiny, Aplikace, atd) už není možné samostatně zvolit – hlavním nabízeným pohledem je to, co jste doteď znali jako Hlavní příspěvky a doposud dostupná volba Nejnovější se proměnila v „news ticker“ – úzký nepřehledný a nečitelný blok v pravém sloupci.

„Top Story“ používá stále stejný diskriminační mechanismus – to zda se něco objeví v „Top Story“ je hlavně určeno tím, jestli daný „zdroj“ je aktivní – klasický dlouhodobý problém u Facebook Pages, kde jsou viditelnější ty Stránky, které mají hodně komentářů a aktivit. V praxi to znamená, že malé stránky mají problém s  viditelností, zatímco velké stránky jsou zviditelňovány až nadměrně. Totéž se týká přátel, kdy daleko spíše uvidíte „přátele“, kteří mají ve zvyku klikat náhodně a masově na Líbí či komentovat každou hloupost, ale přestanete vidět přátele, kteří komentují jenom občas, ale jejich komentáře mají význam a smysl.

Facebook o změně prohlašuje, že se řídí tím, kdy naposledy uživatel navštívil Facebook a nabízí mu „TOP STORIES“ (nejdůležitější zprávy) od jeho poslední návštěvy – bez možnosti plného chronologického zobrazení a bez možnosti jakéhokoliv přizpůsobení. V praxi to znamená, že pokud máte větší množství „zdrojů“, budete informace od nich vidět nyní ještě méně. Pro firmy na Facebooku to znamená, že informace ze Stránek se nyní budou k fanouškům dostávat ještě hůře, než tomu bylo doposud.

„News Ticker“ v pravém sloupci je dynamický a je na něm vidět zjevná inspirace Google+ – po najetí kurzorem na některou ze zpráv se objevují detail zprávy s možností okamžité reakce – tedy způsob, který Google+ používá pro notifikace. Na rozdíl od Facebooku ale Google+ nepoužívá tento způsob jako jediný. A navíc je provedení použitelnější, nejenom díky většímu písmu, ale také díky snazšímu ovládání.

Původní kompletní chronologický pohled („Nejnovější“ v české verzi Facebooku) se nicméně úplně neztratil – Facebook ho uvádí pod Top Stories v podobě „Recent Stories“ – zde můžete nalezené příspěvky označovat jako „Top Story“ – teoreticky je tam Facebook „schopen“ se učit, co považujete za významné. V praxi je ale nereálné, že by lidé něco takového masově používali. Pokud máte příliš mnoho Top Story zpráv, tak se chronologický pohled vůbec neobjeví – musíte začít stránkovat.

„Recent Stories“ se může objevit dynamicky i na počátku zdi – po rozkliknutí uvidíte nové zprávy, od posledního prohlédnutí „news feedu“ – vše tak sice není zcela ztraceno, ale předpokládá to, že skutečně „visíte“ na Facebooku v reálném čase a věnujete se klikání.

Zprávy poskytnuté v Top Story části můžete naopak označení „top story“ zbavit (postačí vyvolat menu v pravém horním rohu zprávy nebo kliknout na modrý trojúhelníček vlevo) a v vyvolávaném menu můžete nastavit i míru toho, co od konkrétního „zdroje“ přijímáte (mezi všechno, většinu, pouze důležité) a případně se odběru určitých (nebo všech) informací od tohoto zdroje zbavit – možnosti v menu ale nejsou nabízeny pro Stránky (Pages), pouze pro přátele. A není příliš jasné, kdy se kompletní nabídka možností zobrazí a kdy nikoliv.

Facebook mění i způsob zobrazování některých druhů informací – tam kde je to možné zvětšuje fotografie, případně je poskytuje v kompaktnější podobě stylem odpovídající tomu, jak fotografie skládají aplikace na tabletech (ale také jak to dělá Google+ v přehledu obsahu fotogalerie). Bohužel, nedošlo k návratu použitého fontu na původní podobu, Facebook stále používá prakticky nejmenší možný čitelný font – nepříjemný na čtení na většině dnešních monitorů.

Pokud odrolujete až na konec obrazovky, najdete na konci přehledu ještě možnost Edit Options – již dříve dostupná volba nyní umožňuje pouze vracet zpět skryté „zdroje“.

Tags: , , , , , , ,

O Daniel Dočekal

Daniel (Bradbury) Dočekal je internetový publicista. Většinu současných aktivit věnuje sociálním sítím, webdesignu, tvorbě obsahu, novým médiím, reklamě a internetovému marketingu.