Čas to znovu připomenout – Soutěže přímo na Facebooku jsou zakázány

Manolo Design na praktickém příkladu předvádí, že nejenom neumí číst, ale také v poklidu pořádají soutěž, kde se předem chystají podvádět soutěžící. Byť to možná koná nevědomky, celé je to jenom další praktický příklad toho jak na Facebooku soutěže nepořádat.

Připomenu první zásadní věc – Soutěže jsou přímo na Facebooku zakázány (viz Pravidla pořádání soutěží a podobných věcí).   je nutné je pořádat mimo Facebook (což zahrnuje vlastní webové stránky i aplikaci – ta je ve skutečnosti mimo Facebook a splňuje tak požadavek). Mimo to, že to požadují Pravidla, jde o velmi logický požadavek, výrazně podporující jednu ze zásad marketingu na Facebooku – co nejvíce lidí přivádět na vlastní web.

Promotions on Facebook must be administered within Apps on Facebook.com, either on a Canvas Page or an app on a Page Tab.

Co je hlavně zakázáno? Využívání mechanismů Facebooku v mechanismu soutěži. Jediné co je možné v rámci soutěže požadovat je to, že se někdo stane fanouškem stránky (případně provede check-in do Place/Místa nebo použije Aplikaci na Facebooku). Používání Líbí, Sdílení, Komentování, Nahrávání fotek, to všechno je zakázáno. Stejně tak jako je zakázáno používat Líbí coby “hlasovací” mechanismus.

You must not condition registration or entry upon the user taking any action using any Facebook features or functionality other than liking a Page, checking in to a Place, or connecting to your app. For example, you must not condition registration or entry upon the user liking a Wall post, or commenting or uploading a photo on a Wall.

You must not use Facebook features or functionality, such as the Like button, as a voting mechanism for a promotion.

Co dalšího je u soutěže nutné je, že se soutěžící musí do soutěže přihlásit – není možné do soutěže automaticky zařadit stávající ani nové fanoušky. V souladu s právem většiny zemí je prostě nutné mít jistotu, že soutěžící opravdu soutěžit chce. Je přímo řečené, že stání se fanouškem nemůže znamenat přihlášení do soutěže.

You must not use Facebook features or functionality as a promotion’s registration or entry mechanism. For example, the act of liking a Page or checking in to a Place cannot automatically register or enter a promotion participant.

Je samozřejmě nutné, aby soutěžící odsouhlasil pravidla soutěže  – v případě této soutěže opět další porušení Pravidel, žádná pravidla neexistují. A tady už ani tak nejde o  Pravidla Facebooku, ale obecný právní požadavek.

V rámci pravidel soutěžení je navíc požadováno, aby pořadatel jasně určil, že Facebook se nijak na soutěží nepodílí ani s ní není spojen. V případě této “soutěže” tomu tak samozřejmě není.

Promotions on Facebook must include the following:
a. A complete release of Facebook by each entrant or participant.
b. Acknowledgment that the promotion is in no way sponsored, endorsed or administered by, or associated with, Facebook.
c. Disclosure that the participant is providing information to [disclose recipient(s) of information] and not to Facebook.

Manolo Design si s tím hlavu neláme, ale není to všechno. Manolo Design nemá žádný přihlašovací mechanismus, takže případného výherce nemá jak vyrozumět o výhře v soutěži – chystají-li se jeho jméno uvést na Facebooku či mu poslat zprávu na Facebooku, opět budou porušovat Pravidla.

You must not notify winners through Facebook, such as through Facebook messages, chat, or posts on profiles (timelines) or Pages.

Postavit mechanimus “soutěže” na sdílení je nemožné, Manolo Design se totiž nedozví o nasdílení u lidí, kteří odkaz na soutěž sdíleli neveřejně – v přehledu nasdílení určitého příspěvku jsou vidět pouze veřejná sdílení. Pokud to někdo sdílel omezeně, není to tam uvedeno (prostě právě proto, že jde o neveřejný akt). O čemž nejspíš Manolo Design vůbec neví.

Častým mechanismem soutěží na Facebooku je i “losování z fanoušků“. V tomto případě tento “mechanismus” použitý není, ale je dobré vědět, že není možné losovat z fanoušků. Nejenom pro fakt, že něco takového vylučují pravidla, ale hlavně proto, že už poměrně dlouhou dobu není možné získat přehled fanoušků stránky. Facebook tuto funkčnost zcela zrušil a kompletní přehled fanoušků už není možné získat.

PS – Zde jsem přímo přidal komentář k oné soutěži (v 9:17) a zatím úspěšně sbírá Líbí. Jsem zvědavý jak dlouho tam vydrží.

DODATEK 11:08 – Tak můj komentář Manolo Design označilo jako SPAM. Trvalo jim to skoro dvě hodiny a nezklamali.  Byl přesně mezi Zuzanou Sedmíkovou a Eliškou Vyhnánkovou.

DODATEK 11:20 – Manolog Design můj komentář vrátilo zpět a tvrdí, že ho nikdy jako spam neoznačilo. Opět další klasický příklad toho, jak nekomunikovat a neřešit Facebook. Vysvětlení (připojené do vlákna) je opravdu skvostné:

“nikdo vas jako spam neoznačil, jelikož neměl důvod. Pokud si však myslíte, že naše soutěž je proti pravidlům užívání facebooku atp…, není nic jednoduchšího než kontaktovat majitele firmy na e-mailu manolo@manolo.cz s tímto upozorněním a poradit jak takovou soutěž uspořádat. Určitě by Vaše rady nepadly vniveč a byl by jste za ně odměněn i případnou spolupráci na dalších naších projektech.

Jelikož jsme si podmínky inzerování prohlédli až po vašem upozornění, jsme nuceni vymyslet, jiné mechanismy této soutěže tak, abychom nikterak nepoškodili ty, jenž se do soutěže přihlásili.

Proto Vám děkujeme za upozornění a budeme rádi, když se nám ozvete na výše uvedený e-mail s radama, jak nyní postupovat.”

Dodatek 12:10 – Začiná se to vyvíjet ještě zábavněji. Manolo Design trvá na tom, že můj komentář jako SPAM neoznačili a chtějí důkaz, takže jsem důkaz poskytl. Načež důkaz byl opět označen jako SPAM a zůstává bez reakce. Následující screenshot přímo navazuje na předchozí – důkaz screenshotem (a citací z komentáře pod tímto článkem) je třetí v pořadí. Vidím ho jenom já – označení jako SPAM znamená, že ho ale nevidí nikdo jiný.

DODATEK 12:15 – Tak to vypadá na dobrý konec. Po komunikaci přímo s majitelem Manolo Design se objevilo následující.

“Omlouváme se, že daný příspěvek byl po určitou dobu označen jako spam, jelikož jej označil administrátor stránky. Jelikož nevidím důvod, proč by měl být jako spam označen, příspěvek jsem ihned po pročtení diskuze oživil, níže plné znění příspěvku.”


Tags: , , , , , ,

O Daniel Dočekal

Daniel (Bradbury) Dočekal je internetový publicista. Většinu současných aktivit věnuje sociálním sítím, webdesignu, tvorbě obsahu, novým médiím, reklamě a internetovému marketingu.